Forum Dobrego Designu
9 grudnia w Warszawie w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin odbyła się III edycja Forum Dobrego Designu. Inauguracją forum było wręczenie nagród w V już edycji konkursu Dobry Design. Już po raz kolejny mieliśmy przyjemność brać udział w tej świetnej inicjatywie i zasiedliśmy w jury konkursu. http://www.dobrzemieszkaj.pl/dobry_design/jury_konkursu/260/patrycja_bedyk,102360.html
Na osoby biorące udział w imprezie, oprócz paneli dyskusyjnych, czekały również liczne wystąpienia. Tomek Rygalik mówił o praktyce projektowania i projektowaniu w praktyce, gość specjalny ze Szwecji Christina Wiklund z firmy Kinnarps AB zabrała uczestników w podróż po wybiegach mody, – ale o tym będzie w innym poście. Dziś skupię się na wystąpieniu Tomka Rygalika. Dla przybliżenia Tomek Rygalik to projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki. Współpracuje m.in. z Moroso, Noti, Profim, Ideal Standard, Siemens, Heineken czy Ikea. Od 2010 pełni funkcję dyrektora kreatywnego czołowych polskich marek meblowych, jak Comforty i Paged.
Jak wiadomo stworzyć produkt, który zachwycałby swoim wyglądem i ujmował praktycznymi funkcjami nie jest łatwo. Na początku więc Tomek Rygalik skoncentrował się w swoim wystąpieniu na samej podstawie czyli definicji designu. Według niego design to:
- nie tylko ikony np. złota wyciskarka do cytrusów, który służy celom wyłącznie dekoracyjnym i nie jest przeznaczona do wyciskania cytrusów. http://fabrykaform.pl/alessi-wyciskarka-do-cytryn-juicy-salif-gold-special-anniversary-edition-2000
- Design to nie tylko pomysł, to nie tylko wymyślanie nowych rzeczy. Sam pomysł jest tylko wyjściem z danego tematu. Wartość designu wzrasta wraz z procesem projektowym. Design to pomysł – wypracowany w czasie rezultat.
- Design to przede wszystkim ludzie. W tym miejscu Tomek Rygalik wymienił najważniejsze jego zdaniem nazwiska w świecie designu:
Patricia Moroso – kreuje branżę mebli tapicerowanych http://www.moroso.it/
Ryszard Rychlik – twórca firmy Profim http://www.profim.pl/
Ryszard Balcerkiewicz – właściciel Noti http://www.noti.pl/en/company/about-us.html
Piotr Voelkel – założyciel grupy Vox http://www.meble.vox.pl/o-nas.html
Victor Papanek – doświadczony projektant i pedagog, autor książki pt.: ”Design dla realnego świata” https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Papanek
Głównym punktem wystąpienia Rygalika było przedstawienie 12 sposobów na strategię projektowania. Po krótce prezentuję je poniżej.
1. Redukcja – chodzi o to, żeby mebel nie miał struktury w środku. To, co stanowi konstrukcję mebla to cała jego zawartość, np. fotel wykonany z surowej skóry, której umiejętne złożenie i zszycie umożliwia funkcjonowanie mebla bez dodatkowej konstrukcji nośnej (dla firmy Moroso).
2. Forma otwarta – np. meble z płyty OSB. Budowanie warsztatowe – tworzenie mebli o różnych funkcjach.
3. Transformacja – wplecenie w produkt jakiegoś elementu transformacji, np. fotel, który zmienia się z leżankę.
4. Interakcja – włączamy użytkownika w proces projektowania produktu, np. koszulka na maraton, na której każdy uczestnik mógł wpisać swój czas.
5. Eksperyment – zabawa z formą, np. nietypowa kuchnia.
6. Trwałość – chodzi o to, aby produkty nie wypadały z mody ani z użytku. Produkty mają być trwałe i mają służyć na długie lata, aby nie powiększały góry śmieci za miastem.
7. Ponadczasowość – wpisana jest w produkt, np. krzesło Polin – dzięki gięciu drewna i profilowanej sklejce produkt miał się odnieść do historycznej ponadczasowości.
8. Funkcjonalność – produkt nie może być tylko ładny ale też i praktyczny.
9. Systemowość – system wall – system ścianek akustycznych, który daje możliwość skonfigurowania ich w dowolny sposób.
10.Mobilność – np. kuchnia FoodLab dla Concordia Taste w Poznaniu.
11. Hybrydowość – generalnie na przykładzie scyzoryka, który nie jest ani dobrym nożem ani dobrym otwieraczem do wina – są lepsze jako oddzielne elementy. Przykładem tej wartości może być stolik dla Ikea, pełniący kilka funkcji jednocześnie.
12. Prostota – sztuką jest odrzucić to, co niezbędne.
W następnym poście będzie o Pani Christinie Wiklund z firmy Kinnarps, która przedstawiła najnowsze trendy kolorystyczne na najbliższy sezon.